"SELAMAT DATANG DI YAYASAN INSIDI"

Click to get cool Animations for your MySpace profile Click to get cool Animations for your MySpace profile Click to get cool Animations for your MySpace profile Click to get cool Animations for your MySpace profile Click to get cool Animations for your MySpace profile Click to get cool Animations for your MySpace profile

Kamis, Januari 27, 2011

"Malaysia Forum = Sumatera itu Milik Malaysia".

TRIBUNNEWS.COM - Ini topik yang lagi ramai di forum diskusi topix.com. Di forum berlabel "Malaysia Forum", satu posting dari Mohd Am (Kuching, Malaysia) diberi judul kontroversial "Sumatera itu Milik Malaysia".

Mengapa begitu? Mohd Am memberi argumen berikut:

"Nama ‘Johor’ berasal dari perkataan Arab, jauhar yang bermaksud batu permata. Sebelum nama Johor dipakai, kawasan dari selatan sungai Muar hingga ke Singapura dikenali sebagai Ujung Tanah diambil sempena lokasinya di penghujung sememanjung Tanah Melayu. Bukan sekadar itu, Johor juga merupakan penghujung paling selatan daratan Asia. Sejarah Johor moden bermula seawal abad ke-16 setelah pembukaan sebuah negeri baru oleh Sultan Johor, anak kepada Sultan Mahmud Shah, sultan terakhir kerajaan Melayu Melaka yang melarikan diri dari serangan Portugis.

Kerajaan Johor berjaya mengembangkan ekonominya dan menjadi kuasa politik terpenting sesuai dengan lokasinya di laluan perdagangan timur-barat. Di zaman kegemilangan Johor, negeri ini pernah menjadi sebuah empayar besar yang mana kekuasaannya mewarisi sebahagian jajahan takluk Melaka. Empayar Johor termasuklah sampai ke Terengganu di semenanjung, kepulauan Riau-Lingga dan sebahagian pantai timur Sumatera. Bagaimanapun, Johor gagal membebaskan Melaka biarpun telah berperang dengan Portugis selama 130 tahun sepanjang penjajah itu menguasai Selat Melaka."

Ia melanjutkan:

"
Berdasarkan fakta historik ini adalah jelas bahwa Riau-Lingga dan sebahagian besar Sumatera itu adalah Jajahan Johor.. iaitu Malaysia sekarang..

Jadi sumatera itu harus balik kepada asalnya iaitu termasuk dalam provinsi Johor Malaysia..tetapi penjanjian inggeris-belanda telah memecahkan kawasan jajahan Johor iaitu Riau-Lingga dan sebahagian besar Sumatera.."

jawaban :

Aceh dulu juga juga menguasai Perak ama Kedah, Malaka Sultannya keturunan Pangeran Sriwijaya. Otomatis Sultan Johor keturunan langsung Sriwijaya. Negeri Sembilan keturunan Pagaruyung... dsb..
Sejarah Semenanjung Malaya ama Sumatra emang kait berkait..

Sedang Kuching daerahnya Mohd Am dulu tuh daerah Kekuasaan Brunei yg juga ada hubungan darah ama Sultan Pontianak. Sultan Sulu yg daerah Philiphina sekarang dulu kasi hadiah Gajah Jawa kpd Sultan Brunei...
Yg liar kembali jadi Gajah Kalimantan sedang di Jawa udah punah __________________
dulu johor wilayah majapahit, harusnya mereka masuk Indonesia dunk
kayak gitu kok dibahas, ngimpi kalee tuh orang malaysia, alasan yg tdk masuk akal, kayak orang israel di palestina...daerah ini punya'nya nenek moyang saya 2.000 tahun lalu jd kalian harus pergi dari sini...







sumber : forum.detik.com/malaysia-forum-sumatera-itu-milik-malaysia-t232843.html?df9911tpil?nd991103frm

Tidak ada komentar: